tisdag 28 februari 2012

sokratiska samtal

Under utbildningen har vi läst om och provat att ha sokratiska samtal. För mig har det fört med sig en del nya tankar om hur ett samtal kan se ut men också en påminnelse om hur viktigt allas deltagande är i ett samtal och att genom ett bra samtal kan vi komma så mycket längre i våra tankar.

Det som jag gillar är att man gemensamt bestämmer vad man ska samtala om och gemensamt sätter upp riktlinjer för vad som gäller under samtalet. Alla får lov att säga det som de tänker på i tur och ordning och sedan släpps samtalet fritt. ( och för min del gäller det att bita mig i tungan ett tag). En viktig del tycker jag är att det är helt okej att ändra sin ståndpunkt under samtalet. Det visar på vikten av ett öppet sinne under samtalet och att lyssnandet är betydelsefullt. Att man också sätter upp ett eget mål och på så sätt utmanar sig själv till förändring visar på att vi alla har nåt vi kan förändra och förbättra.

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar