Vi gjorde ett studiebesök på förskolan Nova där vi hade fokus på barns uttryck i miljön. Det är alltid så intressant att se hur andra har det och att det sätter igång tankarna på många olika plan. Denna gången tänkte jag att jag saknade barnen där att en förskola är så tom och tyst utan dem. Jag ville även att prata med de pedagogerna som jobbar på Nova och höra mer om arbetet... och jag inser att förskolan inte blir till utan de människor som finns där. Men - vi såg spåren av barnens och pedagogernas tankar, idéer, rörelser... I ateljérna hittade jag spår av skapande som ni ser på mina foton från studiebesöket. Jag kan tänka mig koncentrationen som hade funnits när skapande var i full gång. Vad pågick där inne i barnets tankar när gult och orange möttes? En gitarr på en vägg och en dokumentation som vittnar om att barnen behövde en gitarr och går till ateljén för att tillverka en. Jag tänker att det är viktigt att barnens uttryck får finnas kvar och kunna användas vidare i nya aktiviteter. Som vanligt för det med sig en del egna frågor om den verksamhet jag själv arbetar i. Jag blev inspirerad av att själv se med samma "studiebesöksögon" på vår förskola och prata med kollegorna. Vad är det vi tillåter att vara framme - för det är ju ändå vi som har den makten om vad och var saker ska få vara i förskolan - och hur låter vi barns uttryck synas på min förskola?
Något som jag funderat mycket på det senaste är förskolan som en mötesplats mellan barnen, deras familjerna och förskolan. Ofta upplever jag att barnen lever ett liv i
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar